Etappe 22: Gy - Besancon 36km

23 augustus 2019 - Besançon, Frankrijk

23 augustus 2019.

Hallo volgers,

Mazzel gehad met verblijf in Gy. Gy is weer een knooppunt met Camino naar Santiago. En inderdaad liepen er wat pelgrims rond. Achteraf bleek nagenoeg alle slaapruimte gereserveerd.
Gelukkig dus een bed bij Claudine in Gite de la Charmotte. Ze legt zich trouwens bij voorkeur toe op de Rome pelgrims. Aardig verblijf gehad, gewoon in Frans en Engels babbelen. Zoals al gemeld is Gite de la Charmotte voormalige melkfabriek. Daarnaast was het een beroemd kaasmaker. Bij het avondeten (ze heeft me goed volgepropt!) ook een kaasplankjs met o.a. Comte kaas gehad. Dat is dus echt wel hoofdklasse! Keiharde kaas, zo oud. Bijna niet te snijden, maar lekker!!!
Triest verhaal, melk- en kaasmakerij zijn door de kaasfabrieken weggeconcurreerd. Massaal i.p.v. kwaliteit hè!
Afijn, goed geslapen en ontbeten. Ik heb nog wat oude kaaswikkels meegekregen als aandenken en ben tegen acht uur vertrokken.
Pittige, maar zeer fraaie route vandaag. Vanaf vandaag gaat het echt omhoog de heuvels (en straks bergen) in.
Mijn route is compleet anders verlopen dan gepland. Eerste 15km over een lullig asfaltweggetje door de Monts de Gy gelopen. Stevig klimmen en dalen.
Onderweg maar enkele auto’s gepasseerd, diverse mensen die paddestoelen plukken en een wielrenner.
Hete dag ook vandaag, tegen de 30 graad vanmiddag.
Bij Étuz de GR145/Via Francigena opgepakt. Zeer mooie route door bossen tot in de voorsteden van Besancon.
Hier onderweg ongevraagd wat advies over de te volgen route gekregen van Franse familie op de fiets. Toch wel aardige gasten hoor die Fransen!
Bij de voorsteden kreeg ik toch wat moeite met het continu klimmen en weer afdalen. Ook niet erg interessant die voorsteden, beter gesitueerden in enorme woningen met veel grond. Ik ben eigenlijk van de achterkant Besancon binnengekomen en heb werkelijk nog niets van de oude stad gezien.
Pas na 16uur geboekt in de jeugdherberg hier. Even settelen, foto’s uploaden, broodjes gehaald bij de supermarkt (en die met kaas en worst gegeten). Blikje blonde Leffe voor afsluiten etappe.
Zojuist heb ik een dagje bijgeboekt en kan morgen dus de stad bezoeken. Voor nu effe geen zin meer om veel te lopen.
Ik heb nu sowieso wat achterstallig wasgoed en kan de dag rust wel veroorloven, ik zit nu al op dik 700km afstand van vertrek! Het gaat dus als een raket.
Toch maar niet te vroeg juichen, de komende etappes worden beslist wat zwaarder. De Jura is nu goed te zien, nog even en de Alpen komen denk ook in beeld.
Dat dagje rust is dus wel verdiend en denk ook even nodig om op te laden voor komende dagen.
Geen activiteiten meer vanavond, morgen (weekend) pas om 10uur ontbijten en daarna het oude Besancon eens gaan besnuffelen.
Meer daarover morrege.

Bon Soiree,

Paul.

1. Jacqueline:
    23 augustus 2019
    Hoi Polleke,
    Goed te horen; die positieve vibe over de fransen. Genieten van eten en drinken kunnen ze!
    Veel plezier tijdens je rustdag!
  2. Brigitte:
    24 augustus 2019
    Hoi Paul, schitterde omgeving daar waar je nu bent. Geniet ze en een fijn weekend! Groet Brigitte