Etappe 21: Seveux - Gy 27km.

22 augustus 2019 - Bucey-lès-Gy, Frankrijk

Etappe 21: Seveux - Gy 27km.

22 augustus 2019.

Jaha, gaat erg voorspoedig. Na 3 weken al 650km afgelegd. De moeilijkheid van de route valt me dan ook behoorlijk mee tot nu toe. Ik heb het al vaker gezegd, maar de Ardennen behoren tot de zwaarste etappes. In Frankrijk valt het reuze mee. Ik sta nu wel voor het Jura-gebergte en er komt dus nog wat uitdaging aan. Over een kleine week waarschijnlijk in Zwitserland en daar begint het feest pas echt.
Als ik gisteren alles had geweten over verblijf in Seveux, was ik denk snel doorgelopen!
Goed verblijf, goed bed, aardige omgeving. Natuurlijk is de enige plaatselijke bar/restaurant gesloten voor vakantie.
Dus met famile meegegeten. Echt alleraardigst, maar zat ‘s avonds wel met 10 Fransen aan tafel! Totaal niks kunnen volgen van de gesprekken. Ik denk zelfs dat iemand die redelijk Frans spreekt/verstaat hier behoorlijk wat moeite mee zou hebben.
Afijn, het 2 uur tafelen in de buitenlucht overleeft. Paar glazen wijn en likeur bij het eten en dus goed geslapen.
Om 7 uur ontbeten en een half uur later weer op pad.
Eerst nog even de Saône gevolgd tot Motey sur Saône. Vervolgens een km of 5 door het bos. Na St. Reine een stukje ancient voie Romaine gelopen en daarna weer het bos in (petit bois de Gy).
Weer diverse dorpjes onderweg zonder enige voorziening. Je went er wel aan en koopt bij de supermarkt maar wat te eten voor onderweg. Voor water zijn de begraafplaatsen weer een uitkomst.
Onderweg alleen een houthakker en een paddestoelplukker gesproken. Voor het overige alleen autoverkeer. Ook in de dorpjes niemand te zien.
Rond 13uur Bucey lès Gy al bereikt. Redelijk grote plaats, maar ook niemand op straat.
De gite van m’n lijstje snel gevonden, maar gesloten. Geprobeerd te bellen, maar totaal geen bereik.
Niet lang geleuterd en de 3km naar Gy gelopen. Even een colaatje gedronken bij een bar aldaar en om 14uur naar Office de Tourism gegaan. De madam daar heeft even gezocht en een plaats geregeld bij gite La Charmotte. Toch nog een km lopen, maar vriendelijk ontvangen aldaar door Claudine.
Ze is erfgenaam van een melkfabriek en melkveebedrijf aldaar. Beide bedrijven zijn te ziele en ze is op het toch wel aardige grote landgoed de diverse gebouwen aan het ontmantelen en ombouwen tot woongebouwen. Hele rondleiding gehad door gebouwtjes en werd me wat advies gevraagd over wat voor soort verwarming e.d. Nou ja, er moet nog veel gebeuren en een budget is natuurlijk bepalend voor wat er mogelijk is.
Vanavond eet ik hier ook mee en ontbijt morgen is ook voorzien.

wel even bij supermarkt wat ingekocht voor morgen. Daar wel nog 2 pelgrims gesproken, die op weg zijn naar Santiago. In Gy is blijkbaar dus weer een knooppunt van routes. Als ik goed heb begrepen, gaat  de Santiagoroute hier verder naar Le Puy.

Zoals al gezegd sta ik voor de Jura, morgen wil ik naar Besancon, en daarom straks nog even de route bekijken.
Morgen meer over het hoe en wat hiervan,

Paul.

1. Peter:
    22 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal vandaag Paul, het gaat je nog steeds voor de wind, prachtig om dit allemaal te kunnen/mogen volgen.
  2. Jacqueline:
    22 augustus 2019
    Hoi Paul,
    Jij legt echt flinke afstanden af!
    Misschien een ideetje voor de toekomst; mobiel luchtbehandelingsadviesbedrijfJe starten en rondtrekken met je weelie.. modern en ergens ook weer middeleeuws.
  3. Jacqueline:
    23 augustus 2019
    Ps: Besancon is mooie vestingstad. Wel even de Comte kaas >12 of 18 maanden proeven.
  4. Theo en Lenie:
    23 augustus 2019
    Hallo Paul, het lijkt er op, dat je 2dagen voorligt op je schema. Trouwens je moet je geplande schema aanpassen, het lijkt erop, dat je terug gaat lopen. Heel mooie foto's en een prachtige omgeving.
    Veel plezier en tot de volgende keer, groeten Theo en Lenie.