Etappe 2: Luik - Saint-Séverin 22km.

2 augustus 2019 - Saint Severin, België

Hallo volgers,

Goed verblijf gehad bij de zustertjes in Luik. Uiteindelijk wel begrepen dat de herberg inderdaad hartstikke nieuw is geverfd en ingericht. Volgens het pelgrimsboek ben ik pas de 2e pelgrim die er overnachtte.
Gisteren mailtje gestuurd aan Pelgrimswegen en Santiagogenootschap over het bestaan van nieuwe albergue.
Vrij strenge orde denk, de Clarissen, converseren gaat altijd met een balie tussen pelgrim en zuster. Ze zijn ook heel schichtig als je ze tegenkomt en maken zich gauw uit de voeten. Gelijk hebben ze, vertrouw nooit een kerel!
‘s Avonds gegeten met 3 Vlaamse abdijtoeristen, maar die zijn daarna weer vertrokken naar huis.
Enige pelgrim dus en maar vroeg gaan pitten, was ook echt doodmoe.

‘s Morgens om 6uur stond ontbijt klaar, pannenkoeken en veel koffie. Rustig ingepakt en om 7uur vertrokken. Geen zustertje te zien, die zaten vast weer in de mis.
Volgens plan eerst door Luik getrokken, twee keer de Maas overgestoken en een akelig lang trappenpad heuvel op gelopen. Geen trap van Buuren, maar toch ook behoorlijk lang. Door Luik valt aardig te wandelen, wanneer je van de drukke doorgaande wegen weg blijft!
Van Tilleur tot Ivoz de N90 gevolgd. Had daar niet op gerekend, zeer druk en er wordt keihard gereden. Ergens halverwege dit stuk bijna van t zebrapad afgereden, autorijden zullen de Belgen wel nooit leren!?
Bij Ivoz begint de Route Napoleon. Dat is denk twee keer de Eyserbosweg, maar dan continu zeer steil. Goede oefening voor de Alpen straks. Wel mooie weg, eerst nog asfalt, later kasseien en op t eind veldweg.
Laatste 7km over vlakke landwegen naar Saint-Séverin. Stoffig en droog dat laatste stuk, hoewel er af en toe onweer dreigde.
Weinig beleefd onderweg, op de rustige wegen kom je hooguit de postbode tegen, of iemand die de hond uitlaat.
Niet zo’n lange route vandaag, maar wel wat pittiger dan gisteren. Best steile klimmetjes gedaan vandaag. Ik zit nu trouwens op een 30km gemiddeld per dag en dat is m’n streven! Mijn conditie is nog niet optimaal, maar dat komt denk nog wel!? Moet nog wat ballast kwijtraken, woog maar liefst 88kg bij de start! Sleep dat maar eens een berg op ...

Om 13uur aangekomen in Saint-Séverin. Albergue naast de kerk. Hartelijk ontvangen door Eric, de beheerder. Wat gebabbeld en een flesje Jupiler van m gekocht. Geen bar, restaurant of winkel in de buurt.
De albergue zit in de voormalige priesterswoning en is nogal gedateerd., maar al het nodige is aanwezig. Achter de albergue ligt een enorme tuin, met vijver, eend en een paar kippen. Daar dus ff gezeten,
De buurvrouw, Marie-Paul, kookt op verzoek voor pelgrims en daar ga ik straks eten.
Waarschijnlijk trouwens weer de enige pelgrim vanavond. Wisselt hier sterk, eergisteren waren er 7, gisteren geen en vandaag dus waarschijnlijk 1.
Op het moment is de, al een tijd dreigende, regen toch begonnen. Zaterdag en zondag waarschijnlijk droog.

Voor morgen is het plan Moulin de Kevret bij Andenne, weer ongeveer 30km. Huy en Andenne zijn grijze vlekken in pelgrimsroute, geen of erg duur onderdak. Ik hoop dus in de molen onderdak te vinden. Maar dat zien we morgen wel weer.

Groet,
Paul.

NB: Foto’s vertrek staan bij dag 1.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Als ik het goed lees heb je de kanariegele tas nog niet op waterdichtheid kunnen testen. Hopelijk hoeft dat ook niet..
    Wandel ze morgen; al dan niet in je uppie.
  2. Peter en Gerda:
    2 augustus 2019
    Dag Paul, je bent goed op weg, de kop is er af. Fijn dat we je kunnen volgen.
  3. Theo en Lenie:
    3 augustus 2019
    Paul, vandaag nog geen reactie van jou gekregen, wil je svp iets van je laten zien of horen.