Etappe 18: Leffonds - Langres 25km.

19 augustus 2019 - Langres, Frankrijk

19 augustus 2019.

Hallo volgers,

Topverblijf gehad gisteren in de pipowagen.
Echt een paradijsje dat Dany en Dominique daar hebben! Prachtig huis, gigantische tuin met allerlei beesten en natuurlijk hun paarden. Het zijn dressuurpaarden voor voor de koets of kar.
‘s Avonds een flinke kaasplank gegeten met Franse en Zwitserse kaasjes. En voor kaasjes mag je me s’nachts wakker maken!
Vanmorgen om 7uur ontbijt met koffie, jus d’orange en stokbrood met eigengemaakte jam. In de tuin groeit namelijk heel veel eetbaars. Heb hiervan ook al t nodige geplukt en gegeten.
Om half 8, na t afscheid (wat was ik gisteren blij met dit onderkomen!), op pad gegaan.
Tot St. Ciergues een kortere route gelopen, hoofdzakelijk over kleine asfaltwegen. Een andere wandelroute heet hier “petit suisse”, vanwege het heuvelachtige dus.
Mijn GPS-route ging verder over asfalt, maar hier heb ik toch de echte route langs Lac la Mouche genomen. Prachtige route langs stuwmeertje. Ik kon in St. Ciergues ook even koffie drinken.
Pittige route trouwens, zeker direct na het meer, 100 meter steil klimmen naar Perrancey. Groot deel over graspaadjes.
Van Perrancey tor voor St. Didier een mooi bospad en landweg, vrijwel vlak.
Naar St. Didier een spectaculaire steile afdaling over keienpaadje. En vervolgens als klapper een gruwelijke klim naar vestingstadje Langres.
Wel een prachtig stadje! Omdat ik er rond 14uur al was en tot 16uur moest wachten voor herberg Presbytere, heb ik al wat rondgewandeld, gedronken en salade gegeten.
Veel Ollanders en Engelsen hier hoorde ik wel op het terras.
Om 16uur gaan kijken of er een plaatsje vrij is en blijk de eerste pelgrim vandaag te zijn. Mogelijk komen er meer, inchecken kan  tot 18uur, maar denk t weer niet!?
Na douchen nog even rondgelopen, hoofdzakelijk langs de vestingmuur (die is totaal ca. 3km lang). Prachtig uitzicht!
Nu weer even op terras en wacht tot 19uur, dan gaan keukens bij de restaurants weer open.
Het biertje vandaag is Choue Diamant, beetje hoogdravende naam, maar goed te drinken. Volgens t bierviltje ongefilterd, een witbier dus.

Morgen weer meer,

Paul.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Deze route met de klimmetjes is denk beter aan jou besteed?
    Je zal je wel wat meer thuis voelen met het Jacobsgenootschap..
  2. Peter en Gerda:
    19 augustus 2019
    Inderdaad een mooi stadje Langres, zeker die omwalling die je beschrijft. Bonne route.
  3. Paul:
    19 augustus 2019
    Maar, geen Maas! De Marne wel. De Maas ontspringt ca. 50km noordoostelijk van Langres in le Châtelet sur Meuse.
  4. Theo en Lenie:
    19 augustus 2019
    Hallo Paul, we merken wel, dat je vandaag wat meer in je element bent met hellingen en vergezichten.
    Lijkt ons wel zeer fraai om dat allemaal te zien. Veel plezier met de volgende etappes. Groeten Lenie en Theo.