Etappe 14: Le Meix Tiercelin - Brienne Le Château 38km.

15 augustus 2019 - Brienne-le-Château, Frankrijk

15 augustus 2019.

Hallo volgers,

Zoals een attente volger opmerkte al enige ervaring met de psychisch wat beperkte mens. Misschien mede daardoor leuk verblijf bij de ESAT in Le Meix Tiercelin. Mooie omgeving voor de (hoofdzakelijk) jongelui daar. Beetje proberen te babbelen met de “patiënten” daar, maar ze kijken echt tegen pelgrims op en noemden me constant monsieur pèlerin. Wel gezellig aan de (sans alcohol) bar gezeten, ‘s avonds meeeten in de eetzaal. Top!
Ook goed geslapen en ‘s morgens 7uur ontbijtje met koffie, sinaasappelsap, melk en stokbroodje jam.
Vervolgens op stap. Vergat dat gisteren te vertellen, maar trek dus over de oorspronkelijke route van bisschop Sigeric uit 990. Hij trok over een Romeinse weg, de huidige voie Romaine, vandaar die oneindig lange rechte weg! Teleurstellend vind ik dat nergens de Romeinse weg in oorspronkelijke staat te zien is. Het is nu hoofdzakelijk karrepad voor de boeren en onderhoud van de vele windmolens en deels geasfalteerd.
Ik heb onderweg geprobeerd me in te leven in Sigeric, of nog erger een Romeins slaaf die de weg aanlegde. Niet te bevatten in deze tijd. Onderweg 2 keer meneer met Rome T-shirt gesproken. Ik weet niet of ie voor de VVV werkt of gewoon bevlogen is. Wist me eerste ontmoeting te melden, dat er 2 uur achter me nog een pelgrim loopt. Tweede keer dacht ie dat ik verdwaald was, maar heb m op de GPS laten zien dat ik wel degelijk goed zat. Niet de geëigende route, maar wel in de juiste richting.
Gelukkig hebben de Amerikanen hier ergens een basis op de voie Romaine, en ging de route op 2/3 parallel aan de voie, over wat landwegen en de laatste 8km over een autoluwe asfaltweg.
Onderweg niks van horeca, wel in Corbeil aangesproken door meneer, die me wees op pelgrimsruimte aldaar. Wel mooi, een altijd open noodlokaaltje in voormalige school. Heel primitief, 2 veldbedden, wc en een koffiezetter. En van die laatste effe dankbaar gebruik gemaakt!
Nu uiteindelijk volgens plan in Brienne Le Château aanbeland. Bij Office de Tourisme de sleutel gekregen van voormalige jachthuisje van het kasteel aldaar. Mooi onderkomen!
Het is vandaag nationale feestdag in Frankrijk, meisje van Office de Tourisme heeft gebeld met de supermarkt. Die gaat pas om 20uur weer open. Straks maar eens kijken, misschien is er dan ook een restaurant open.
De achterliggende pelgrim zou ook op weg zijn naar Brienne.
Meer daarover morrege,

Paul.

1. Jose:
    15 augustus 2019
    Hallo Paul, wel een late reactie van ee meadje oet Ees, maar hier ben ik dan .
    Paul chapeau wat je weer aan het ondernemen bent geweldig, met veel plezier lees ik weer je reis verslagen en het kijken van de mooie foto's. Hopelijk blijf je aardige mensen tegenkomen en ontmoeten.Ik wens je nog een mooie en fijne avond en voor straks slaapwel en morgen weer fit en gezond op en een aangename voetreis.
    Ut meadje oet Ees. José
  2. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Weer veel rechte wegen vandaag, je zou der bijna zelf rechtlijnig van worden.
    Toch maar hopen op wat bochtige paden..
  3. Peter en Gerda:
    15 augustus 2019
    Dag Paul, zoals ik jouw verslag lees moest ik meteen denken aan de Via de la Plata, de route van Sevilla naar uiteindelijk Santiago de Compostela en zeker tot Zamora bezaaid met Romeinse wegen, wel mooi om onderweg te genieten van de tempels, aquaducten, kilometeraanduidingen, intacte arena's. Maar inderdaad ellenlange (ellendige) wegen waar geen einde aan komt!!!!! De Romeinen hebben hun best gedaan zou ik zeggen!!
    Een mooi verhaal weer, geniet van de avond en morgen gezond weer op.

Groetjes GenP.