Etappe 10: Riaño - Valdoré 26km.

16 mei 2018 - Valdoré, Spanje

Hola volgers,

Riaño is prachtig gelegen, maar geen aangename sfeer in het stadje. Ook nogal doods, weinig mensen op straat. Sommigen groeten, maar werd ook vaak straal genegeerd. Ergens een kwartier op terras gezeten, maar geen bediening. Dus maar bij het hostal gaan zitten, wordt je wel bediend.
Over hostal Riano; heerlijk eten en goed ontbijt, ook vriendelijk, maar gruwelijk slecht bed. Bijna niet geslapen.
De Duitse broers van een dag eerder waren ook bij het hostal, maar hebben besloten voor ander onderdak. Ik weet niet waar, heb ze niet meer gezien.
Ontbijt vanmorgen kon vanaf 8uur, dus vrij laat op pad. Niet zo’n probleem, relatief eenvoudige route vandaag. Eerste 10km hoofdzakelijk over de provinciale weg, wel met fraai uitzicht. Twee keer door tunnel gelopen, de langste 300meter. Leuk de veiligheid hier, midden in de tunnel hangt een brandblusser; klaar! Da’s wel anders in Hollanda.
Verderop prachtige paden gelopen langs Rio Esla. Stuk Romeinse weg ook. Af en toe een beetje omhoog naar uitkijkpunt, meestal licht dalend.
Geen pelgrim te bekennen onderweg, wel al redelijk wat Hollanders met camper of op de motor.
In de dorpjes zijn ze nog in diepe slaap, alle horeca is cerrado. Pas na 20km in Cremenes een kop koffie gescoord. Nog 5km verdergegaan tot net vóór Valdoré, daar ligt hostal Ventasierra.
Gelukkig hier wel vriendelijke ontvangst, sterker nog ik werd verwacht! Ik had de kamersleutel van hostal in Riaño nog bij me en de eigenaar belde daar voor. Die sleutel komt vanavond dus wel weer in Riaño terecht. Ik dacht dat een prijs van 45 euries inclusief sleutel was😁.
Mooie schone kamer hier, net redelijk gegeten, zo eens gaan douchen en denk dat ik straks het plaatsje Valdoré even ga bekijken.
Ontbijt hier sla ik over, dat is pas vanaf 9uur. Te laat, ik wil morgen naar Gradefes en dat is 35km. Het profiel is licht dalend, van 970meter+ naar 850meter+, eenvoudig dus. Tussen Valdoré en Gradefes is er geen betaalbaar alternatief. Ook maar één koffiepauze denk, in Cistierna.

Ha, viel me vanmorgen in; volgens mij noemde ik ergens de Pyreneeën in de blog. Dit moet natuurlijk Picos de Europa zijn.

1. Jacqueline:
    Hoi Paul,
    Je gaat als een speer en je ziet mooie landschappen naar de foto’s te oordelen.
    Jammer dat de sfeer per dorp zo tegen kan vallen.
    Hopelijk kom je nog wat pelgrims tegen anders is het wel erg stil.
    Groetjes
    Jacqueline
  2. Jose:
    Dag Paul,
    Bah wat een een nare mensen toch mogen best wat meer respect tonen naar de pelgrims.Gelukkig na dagen van afzien een relatief eenvoudige route en wat een prachtige foto's steeds.Voor straks slaap wel en morgen weer gezond op.
    Toi, toi, voor morgen
    Groeten uit Eys
  3. J. Devue-de Hoon:
    Hallo Paul,
    Wat een prachtige foto’s, ik volg je nog steeds, schitterend.
    Ik zag wel daar worden ook nog kindjes geboren waarschijnlijk, want de ooievaar komt daar ook.
    Niet tegeloven dat daar nog zoveel sneeuw leg, en dat we hier zomer hebben, dat zal ook niet zo
    gemakkelijk zijn met zo een karretje op je rug.
    Hier alles goed, de groetjes van de hele Familie en verder nog veel loop plezier
    Tante Jaantje.