Etappe 22: Presedo-Hospital de Bruma.

24 september 2017 - Hospital, Spanje

Gisteren gelukkig nog een stel Engelsen in de albergue. Die ergerden zich al dagen aan het samenklieken van de Spaanse pelgrims en het feit dat ze geen woord Engels (willen) spreken.
Om 8uur vanmorgen koffie gedronken bij bar/restaurant en op pad. Vanwege kans op regen stevig doorgelopen. Gelukkig bleef het vanmorgen droog.
De oude route naar Bruma had een zeer steile klim, over slechts 2km een stijging van 200meter. Nu is de route aangepast en stijg je continu over 15km, 360 meter hoog. Onverwacht een eenvoudige etappe!
Al om 11.30uur in Hospital de Bruma. En omdat ik nog tijd zat heb tot Santiago en vanwege (wel degelijk) regen vanmiddag, gebleven hier.
De Engelsen van gisteren nog gezien, maar die zijn de Spanjaarden zo zat, dat ze doorlopen naar Sigueiro. Ik zal maar effe doorbijten en hopen dat er wat Engels- of anderstalig volk komt. Morgen in Sigueiro gelukkig keuze uit meerdere albergues/pensions.
Het is best vreemd om de Engelse route, waarover notabene de Engelsen (en Scandinaviërs) naar Santiago kwamen, te lopen met alleen Spanjaarden.
Het restaurant/de bar hier in Hospital de Bruma ken ik nog van vorig jaar en ik wist gelukkig nog dat de eigenaresse goed Duits spreekt!
Heb er zojuist soepje en tortilla gegeten met een glas Estrella natuurlijk. Hopelijk wordt t wat droger vanmiddag, kan dan effe de omgeving gaan verkennen. Sinds gisteren wat verkouden geraakt en hoop dat dat ook snel over is.
Nog slechts 2 etappes en ben dan weer in Santiago.

De Engelsen waar ik het over had, zijn de Camino Ingles trouwens wel in Covas gestart en hebben me de foto's laten zien. Prachtige beelden.
Helaas wist ik niet dat er vanuit Ferrol 4 keer per dag een busje naar Covas rijd. Misschien kan ik die etappe ooit nog eens doen, lijkt me de mooiste van de hele Ingles.

Tjonge, t Maria is me toch gunstig gezind! Zojuist is het Engelse koppel dat ik al in Neda ontmoette gearriveerd. Het werd me net wat te eenzaam met al dat sec Spaanse geleuter om me heen. De pelgrim wordt daar weer blij van.

1. Jacqueline:
    24 september 2017
    Hallo Pelgrim,
    Mooie fotos weer vandaag. Wat een mazzel dat de route is afgevlakt. Hebben ze dan het pad helemaal verlegd?
    Beterschap!
    En een droge en hopelijk zonnige wandeling morgen naar sigueira?
    Jacqueline
  2. Jacqueline:
    24 september 2017
    Ps; covas en ferrol liggen ver uit elkaar. Is dat wel bewegwijzerd?
  3. Paul:
    25 september 2017
    Van Ferrol naar Covas is 10km per bus denk. Wandelroute langs kust terug is ca. 25km en is bewegwijzerd.