Etappe 16: Foncebadón - Ponferrada 29km.

22 mei 2018 - Ponferrada, Spanje

Hola volgers,

Zoals al verteld niet zo geweldig in Foncebadón. Wel nog effe gebabbeld met Spaanse dame in het bovenbed. Eigenlijk was albergue vol, maar enkele reserveerdet kwamen niet opdagen. Senorita was dus blij met een bed op de valreep. Ook een echte peregrina die het reserveringssysteem stellig afkeurt.
Voor degenen die me nu al negatief vinden, graag afhaken!
Vanmorgen al heel vroeg gewekt door inpakkende pelgrims, een stevige MOK koffie gedronken en iets over 6 al op pad.
Mooie ochtend, prachtig als het zonnetje opkomt boven de bergen en bij Cruz de Ferro!
Het grootste deel van de route was machtig mooi vandaag. Door het vroege vertrek lekker rustig in mijn eentje gelopen. Echt een etappe à la Del Norte of Primitivo vandaag, ruim 1000 meter afdalen over ruige bergpaadjes. Wheelie vond me niet aardig vandaag, ze heeft me wat afgezien!
Kijk, wanneer je de Camino 10 jaar geleden deed óf nu ... dat is een wereld van verschil.
Was er toen al zoveel graffiti en vandalisme op de route? Groeten de pelgrims elkaar toen ook al niet meer? Heerste de commercie toen ook al over de route? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar haak nu vooral af, wanneer ik te negatief ben!
Net een bekende van onderweg gezien, een stokdove Fransman. Eerder vandaag geprobeerd de weg naar een albergue te wijzen, bleek er nu een gevonden te hebben.
Ik ben nu overigens in Ponferrada een Mexicaanse pizza aan het eten. Erg pittig, maar lekker. De Hollandse economie steun ik hier niet, de keuze is Amstel van de tap of een Estrella 1906. Die keuze is niet moeilijk!
Onderdak heb ik gevonden bij Hostal Río Selma. Kreeg gisteren een tip over dit hostal en de kamer is echt goed.
Sinds die marathon van enkele dagen geleden ben ik wat minder fit en wil nu eens een goede ongestoorde nachtrust.
Geen luidruchtige figuren in de slaapzaal, geen felle zaklamp in m’n gezicht wanneer er iemand naar het toilet gaat en ook geen ritselend plastic wanneer iemand in alle vroegte inpakt.
Te negatief? Afhaken graag!
Heb ik het al gehad over de ongehoorde waterverspilling in Spanje (water is hier gratis), het niet scheiden van diverse afvalsoorten, het dumpen van afval in de natuur?
Maar geen gezeik, ik had een topdag op, denk, een van de mooiste stukjes Francés en ga morgen lekker de rust opzoeken op de Invierno.
Ah ja, ik zag net bij het douches dat ik een blauwe dikke teen heb. Waarschijnlijk van een paar dagen geleden, heb me toen onderweg aan een dikke kei gestoten. Gelukkig geen last van bij het lopen.
Overigens nog geheel blaarvrij. Had voor de avond de wandelsandalen meegenomen, maar loop daar nu al alle etappes op.
Het weer is broeierig warm vandaag, zou me niet verbazen als er onweer komt.

1. Jacqueline:
    22 mei 2018
    Hoi Polleke,
    Die bloempjes zijn cistrozen denk ik zo. Iets voor warme rotsachtige streken.
    Ponferrada ziet er leuk uit. Neem maar een biertje of twee; en niet meer mopperen 😈
    Lekker pitten zonder snurkers en morgen de rust maar weer zoeken.
    Groetjes
    Jacqueline
  2. RP:
    27 mei 2018
    Hoi Paul, ik volg je verhalen met veel interesse. Overweeg hem zelf ook te doen.
    Hostal Río Selma in Ponferrada kan ik niet vinden via Google. Heb je een adres misschien?