Etappe 13: Villarente - Oncina 26km.

19 mei 2018 - Oncina de la Valdoncina, Spanje

Hola volgers,

Gisteren in Villarente besloten om éénpersoonskamer te nemen. Ik was moe en had geen zin om tussen de jeugd in de albergue te liggen.
Bij het douchen was er geen warm water. Bij el directeur aangeklopt en hem geholpen de boiler aan te zetten. Dus alsnog een warme douche.
Even een menu del dia gedaan (niet echt geweldig, maar wel m’n groentjes binnengekregen), cervezaatje op het terras, wat inkopen gedaan (brood, kaas, sardines in blik en bananen).
Rond 21uur gaan pitten en weer om 6uur op.
Al een half uur later op pad. Lekker rustig gelopen. Niet echt fraai, veel langs drukke wegen. Wel Villarente uit een landweg gevonden, parallel aan de hoofdweg.
Net voor Leon Greet ontmoet uit Nederland. Al behoorlijk op leeftijd, maar stapt aardig door. Ze heeft nogal slechte ogen en ik heb haar de bakker gewezen.
In Leon wat langer gepauzeerd en ditmaal echt de kathedraal gezien (vorig jaar miste ik die dus door een slaperige kop!). Ik ben niet binnen geweest, ze vragen daar 6 euries voor. Misschien niet te duur, maar het is een principe; ik betaal niet om kathedraal, kerk o.i.d. te bekijken. Van buiten is kathedraal echter al machtig mooi.
Rondje door Leon gelopen en de stad weer verlaten. Buiten Leon, in la Virgen del Camino, een lekkere salade gegeten en een Duitse mevrouw en een Nederland echtpaar ontmoet. Leuk om weer even hollandais te spreken.
In dit plaatsje gekozen voor de alternatieve route en dat bleek een goede keuze. De laatste km’s mooi landelijk gebied (weg van de snelweg).
In Oncina een leuke kleine albergue gevonden en hier maar gebleven. Wel wat vroeg, al om 13uur. Maar toch 26km gelopen en het zonnetje brand vandaag behoorlijk.
Inmiddels zijn all 9 bedden bezet, Nederland stel is ook hier, Duitse dame ook en Greet had mazzel en scoorde het laatste bed.
Straks om 19uur eten in de albergue, dat is dus ook geregeld. De meest basale levensmiddelen kan ik ook hier kopen. Morgen onderweg wel weer inkopen doen, ik denk dat ze hier ook Pinksteren hebben en dat betekend 2 feestdagen met beperkte openingstijden.

1. Jacqueline:
    19 mei 2018
    Hoi Paul,
    In ieder geval dus meer volk!
    Ben wel benieuwd hoe druk het is op de hoofdroute; is nu wsl wel hoogseizoen omdat het nog niet zo heel erg heet is.
    Groetjes
  2. Peter en Gerda:
    19 mei 2018
    Fijne Pinksterdagen Paul, buen Camino.

Groet GenP.